Grade 4 - Long Term Plan (Curriculum)

AMA International School – Bahrain

At its heart, AMA International School (AMAIS) is committed to ensuring its students have access to the very highest quality learning experience. It is becoming widely recognized that there has to be a shift in learning styles if students are to achieve their potential and be able to function effectively in a modern, knowledge economy. AMA International School provides a context where young Bahraini and expatriate students, from their first day in school, will be given the opportunity to develop an understanding that they can always improve with a resilience to rise to the challenge of continuous improvement. 

Mathematics

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

Properties and changes of materials 

– The physical properties of materials determine their uses 

– Materials have physical properties which can be investigated and compared 

 

Properties and changes of materials 

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Living things and their habitats 

 Life exists in a variety of forms and goes through cycles – Animals

 

Animals inc humans 

– The human body has a number of systems, each with its own function

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

Forces

– There are contact and non-contact forces; these affect the motion of objects

Space 

– Day, night, month, seasonal change & year are caused by the position and movement of the Earth 

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Science

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

States of matter

 – Materials have physical properties which can be investigated and compared

– Materials can exist in different states and that these states can sometimes be changed 

 

States of matter

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Living things and their habitats

– Living things can be classified according to observable features 

– Habitats provide living things with what they need




 

Animals inc humans 

– The human body has a number of systems, each with its own function

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

Electricity

– Electricity can make circuits work and can be controlled to perform useful functions 

Sound 

– Light & sound can be reflected & absorbed and enable us to see & hear

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

English

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

   

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

Fiction -descriptive writing 

 

Fiction – Mythical story 

Assessme nt Week

Consolidat

ion /

Interventio n

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Poetry and non-fiction 

 

Fiction – Narrative story 

Assessme nt Week

Consolidat

ion/ 

Interventio n

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

Non-Fiction -Information text 

Fiction – Adventure story

Assessme nt Week

Consolidat

ion/ 

Interventio n

     

Islamic

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

الإسراء والمعراج

مخارج الحروف

(1)

أركان الإيمان

مراجعة لخطوات الإيمان

سورة القيامة

(تلاوة)

حديث الدين يسر (دراسة وحفظ) خروج الرسول إلى الطائف

سورة النجم :1

اية :18

تفسير وحفظ

 

مخارج الحروف (2)

سورة الانسان:

 

تلاوة

أركان الإيمان

(الإيمان بالله تعالى

سورة الملك5-1(تفسير وحفظ)

المسح على الجبيرة

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

إسلام عمر بن الخطاب

العفو والمسامحة

حديث المسلم لا يهجر أخاه (دراسة وحفظ)

النطق بلفظ الجلالة

سورة المرسلات 28-1(تلاوة)

سيدنا نوح عليه السلام

 

التيمم

سورة المائدة (6) تفسير وحفظ

بيعة العقبة الأولى

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

 

 

 

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

 

 

 

حديث أركان البيعة (دراسة وحفظ)

النون والميم المشددتان

سورة المرسلات 50- 29(تلاوة)

الإيمان بالرسل

حديث خاتم النبيين

(دراسة وحفظ)

صلاة الجماعة

بيعة العقبة الثانية

بر الوالدين

سورة الاسراء25-23(تفسير وحفظ)

تكملة سورة الاسراء

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

 

 

 

Arabic

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

 

مراجعة ماتم دراسته من مهارات

ترادف الكلمات ،اضداد الكلمات، تكوين جمل ،المفرد والجمع

مراجعة ماتم دراسته من مهارات

ترادف الكلمات ،اضداد الكلمات، تكوين جمل ،المفرد والجمع

إملاء : التاء المربوطة والتاء المفتوحة – الكلام المفيد 

قواعد : 

المؤنث  والمذكر

 تعبير : ملء استمارة   وبطاقة دعوة

اسق حديقة فلان 

إملاء : التاء المفتوحة في آخر الإسم الثلاثي ساكن الوسط

قواعد : المفرد والجمع


 خط : الدال والذال 



 

إملاء : التاء المفتوحة في آخر جمع المؤنث السالم 

قواعد:

الإسم المثنى 

إملاء: التاء المربوطة والهاء 

قواعد:

الجملة الإسمية والجملة الفعلية

مراجعة 

Assessment Week

Consolidation /Intervention

قرآن كريم 

أن يتلو ويفهم الطالب الآيات الكريمة  

قراءة :اسق حديقة فلان  

قراءة : ندى تزور عمها

قراءة :محبة الجار

قراءة : بين الأمس واليوم

شعر: بدمي أفدي الوفية 

قراءة: سر شجرة الحياة 

شعر : النخيل 

مراجعة 

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

قواعد : المبدأ والخبر 

قواعد : الفعل والفاعل 

قواعد : تقسيم الفعل إلى ماضي ومضارع 

قواعد : مطابقة الصفة والموصوف 

قواعد : ظرف الزمان والمكان

قواعد : النداء 




 

تحليل: عناصر القصة 

قواعد : أنواع الفعل

إملاء: الهمزة المتوسطة 

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

قراءة : العالم الصغير

شعر : أنشودة الغواص

قراءة : ذكريات الموسم 

إملاء : الهمزة المتطرفة بعد حرف مفتوح

قراءة : الحمامة والصياد

قراءة : ألعابنا ألعابكم 

 

قراءة: نزهة بحرية 

إملاء :دخول لام على الإسم المعرف بأل 

قراءة: خلل طارئ 

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     
         

قواعد : أدوات الإستفهام 

قواعد: حروف الجر 

قواعد :  أدوات النفي 

لن ولا 

قواعد : أسماء الإشارة 

قواعد : الاسم الموصول 

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     
         

شعر : الزهرة والمطر

قراءة: السندباد يسافر 

قراءة : الراعي الكذاب

إملاء : الهمزة المتطرفة 

التنوين بالفتح في الأسماء  المخومة بألف مقصورة 

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

If you want to download the our Grade 4 Curriculum, click the button below. 

Quick Inquiry
close slider