Grade 3 - Long Term Plan (Curriculum)

AMA International School – Bahrain

At its heart, AMA International School (AMAIS) is committed to ensuring its students have access to the very highest quality learning experience. It is becoming widely recognized that there has to be a shift in learning styles if students are to achieve their potential and be able to function effectively in a modern, knowledge economy. AMA International School provides a context where young Bahraini and expatriate students, from their first day in school, will be given the opportunity to develop an understanding that they can always improve with a resilience to rise to the challenge of continuous improvement. 

Mathematics

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

Number : Place value

Number: Addition and Subtraction

 

Measurement: Length and Perimeter. 

Number: Multiplication and division.

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Number: Multiplication and division.

Measurement: Area

Number: Fractions

 

Number: Decimals

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

Measurement: Money

Measurement: Time

Statistics



Geometry: Properties and Shape

Geometry: Position and Direction.

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Science

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

States of matter

 – Materials have physical properties which can be investigated and compared

– Materials can exist in different states and that these states can sometimes be changed 

 

States of matter

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Living things and their habitats

– Living things can be classified according to observable features 

– Habitats provide living things with what they need




 

Animals inc humans 

– The human body has a number of systems, each with its own function

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

Electricity

– Electricity can make circuits work and can be controlled to perform useful functions 

Sound 

– Light & sound can be reflected & absorbed and enable us to see & hear

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

English

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

     

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

Fiction -descriptive writing 

 

Non-fiction – Informative  

 

Assessme nt Week

Consolidat

ion /

Interventio n

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Fiction – Poetry

 

Non-Fiction – Instructions 

Assessme nt Week

Consolidat

ion/ 

Interventio n

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

Non-Fiction -Information text 

Fiction – Adventure Narrative

Assessme nt Week

Consolidat

ion/ 

Interventio n

     

Islamic

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

تقدير الكبير

صور من إيذاء الكفار للنبي والصحابة

مكروهات الوُضوء

سورة الهُمزة

أحب الله تعالى

فروض الوضوء

سُنن الوضوء

 

آداب الحديث

اُحب الرسول

سورة المسد

الهجرة إلى الحبشة

أحب جميع المُسلمين

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

آداب التحيَّة

قدرة الله تعالى

سورة الطارق

( 1 )  

سورة الطارق

( 2 )

شروط  الصلاة

مقاطعة المشركين للمسلمين

 

التعاون

علم الله تعالى

أركان الصلاة

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

 

 

 

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

 

 

 

عام الحزن

سورة الماعون

سنن الصلاة وهيئاتها

الرفق بالحيوان

أداب الطريق

سورة الأعلى

سورة عبس

سورة النازعات

سورة النبأ

سورة

التكوير

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

 

 

 

 

Arabic

 

Long Term Plan: Annual Unit overview

Autumn

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15 (3 day)

من مفكرتي

كيف أصبحت هند كبيرة؟

(اللام الشمسية واللام القمرية

حسن الجوار

حديث السيارات

لماذا أحب النخيل؟

رسالة

صناعات شعبية

همزتي الوصل والقطع

 

حرفة مازالت باقية أدوات الاستفهام

محمية العرين

من غرائب السمك

المفرد والجمع

حوار مع سحابة

الزراعة المحمية.


أسماء الإشارة

Assessment Week

Consolidation /Intervention

Spring

1 (3 day)

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

الحياة في مركبة الفضاء

(ناء المتكلمين)

(تاء) المتكلم.

أنا والكمبيوتر

العدد والمعدود


التاء والهاء المربوطة.

كيف أقود دراجتي؟

(ضمائر المتكلم)

غسان يعرف ماهو التلوث؟ (ضمائر المخاطب)

 

الحركة قوة

لن تأخد صيامي.


(حروف العطف)

أبطال صغار (الجملة الاسمية والجملة الفعلية)

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     

Summer

1

2

3

4 (4 day)

5 (4 day)

6 (3 day)

7

8

9

10

11

12

     

رسول السلام

مدينة السلام


التعجب بـ (ماأفعل)

لقاء أطفال العرب

(المذكر والمؤنث

الحلم العربي

الفراشة البيضاء

يوم الفرح العظيم.

حروف الجر.


همزة القطع والوصل.

من نوادر أشعب.

أغنية جحا.


أتسلى وأتعلم.

أتسلى وأتعلم.

Assessment Week

Consolidation/ Intervention

     
Quick Inquiry
close slider